In de woensdag gepresenteerde 'Ontwerp-Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening’ leggen Van Nieuwenhuizen en Visser het hoe en wat van de luchtruimherziening verder uit. Voornamelijk een nauwere samenwerking tussen burger- en militaire luchtvaart moet voor meer efficiëntie in de lucht zorgen.
Door nauwer samen te werken kunnen vliegtuigen kortere afstanden afleggen van en naar de luchthaven. Dit leidt direct tot minder brandstofverbruik en CO2-en stikstofuitstoot. Ook neemt geluidshinder af omdat vliegtuigen sneller opstijgen of afdalen.
Een onafhankelijk milieueffectrapport bemerkt dat de capaciteit van het luchtruim op deze manier vergroot kan worden omdat het geluidsprofiel op de grond met twintig procent afneemt, CO2- en stikstofemissies met acht procent en de reductie van vliegtijd met negen procent.
In 2022 vindt er verdere uitwerking van het ontwerp plaats. Luchtruimgebruikers, provincies, gemeenten, maatschappelijke en bewonersorganisaties worden vanaf dan nauw betrokken bij het proces.
Kansen voor Lelystad Airport
De luchtruimherziening biedt kansen voor de opening van Lelystad Airport omdat laagvliegroutes worden geschrapt. De omgeving rondom Lelystad Airport zou daarom minder hinder ondervinden van geluidsoverlast. ‘Die problemen lossen we dit jaar al op’, tekent De Stentor op uit de mond van Van Nieuwenhuizen. ‘Ik heb de verzekering dat op Lelystad Airport straks net zo wordt aangevlogen als bij andere luchthavens.’
Meer factoren weerhielden het vliegveld uit Flevoland tot dusver van een opening. Vanwege een te hoge stikstofdepositie werd de opening van Lelystad Airport vorig jaar al uitgesteld. Het vliegveld moest eerst een natuurvergunning aanvragen.
Het is niet bekend hoe het nu daarmee staat, maar de CO2-en stikstofreductie van de luchtruimherziening zal Lelystad Airport ongetwijfeld gunstig stemmen. De opening van het vliegveld staat nu gepland voor november 2021.
Jaap Kloosterziel van Red de Veluwe heeft nog zijn twijfels. Van de coalitiepartijen is ChristenUnie nog steeds tegen de opening, terwijl D66 en CDA alleen willen meewerken onder bepaalde voorwaarden. ‘Dit plan moet ze over de streep trekken’, denkt Kloosterziel. ‘Maar het biedt te weinig om die partijen te overtuigen.’
‘Ze strooien ons altijd zand in de ogen. Dat gebeurt nu ook weer. Eerst zei ze: we gaan doorstijgen als het kan. Vorig jaar was het: ze gaan hoog vliegen, tenzij het niet kan. Nu zegt ze: ze gaan zo snel mogelijk hoog vliegen. Het is allemaal hetzelfde’, eindigt hij.