‘We moeten niet vergeten dat er al wat best wat treinen rijden tussen Almere en Amsterdam, maar ook dat kan op termijn misschien meer worden. Wij zijn van mening dat het binnenstedelijke vervoer niet via treinverbindingen moet gaan. Een metroverbinding is daarvoor uitermate geschikt, bovendien kan je dan de treinrails gebruiken voor meer treinen tussen de verschillende steden’, vervolgt Kroeze.

De vervoerder bereidt zich de komende jaren voor op de introductie van de trein die elke 6 a 9 minuten tussen Hoofddorp en Amsterdam Centraal moet gaan rijden.  De Airport Sprinter zorgt ervoor dat de dienstregeling, tijdens de ingrijpende verbouwingen op en rondom Amsterdam Centraal, op peil blijft. Kroeze: ‘Heel veel perrons en sporen gaan op de schop en deze hoogfrequente verbinding heeft maar één vast perron nodig. Bij de huidige situatie heb je veel meer sporen en perrons nodig.’

Het gaat dus om een vervanging van de bestaande lijnen. Een aantal treinen wordt via Amsterdam Zuid omgeleid, zodat die mensen die ergens anders naartoe gaan ook bediend worden. Hoofddorp is gekozen als eind/beginpunt van de lijn, omdat je daar makkelijk kan keren. Kroeze: ‘Dat wil niet een in de tunnel van Schiphol.’

Veranderende rol machinist en conducteur

Het bijzondere aan de Airport Sprinter is het feit dat de machinist verantwoordelijk is voor het sluiten van de deuren vlak voor vertrek, een taak die normaal gesproken in handen van de conducteur is.   De vakbond voor rijdend personeel (VVMC) vreest voor uitkleding van het vak conducteur, die nu alleen nog op de trein aanwezig is voor service aan boord.  In een brief van de vakbond staat dat ze bang zijn dat de NS deze taakverdeling op meer treinen gaat inzetten. ‘Dit is het begin van het einde van de HC-functie zoals we die nu nog kennen.’

Juist omdat een technisch geleid vertrekproces, zoals deze methode in vaktermen heet, ook in andere Europese landen ook gangbaar is. Volgens Kroeze zal de conducteur niet uit de trein verdwijnen. ‘Deze vertrekprocedure is noodzakelijk als je zo frequent wil rijden en wordt alleen gehanteerd op deze lijn. Op andere treinen is een herziening van het takenpakket voorlopig niet aan de orde.’

De verbouwingen op en rondom Amsterdam Centraal gaan dit jaar beginnen en duren naar verwachting tot 2028. Zo worden onder andere de perrons en trapopgangen verbreed door de tussensporen, die nu niet aan een perron liggen, weg te halen. De werkzaamheden moeten ervoor zorgen dat het tweede station van Nederland in 2030 toegerust is op zo’n 275 duizend reizigers per dag.