In 2019 had NS dagelijks gemiddeld nog zo’n 1,3 miljoen reizigers, in 2020 komt dit uit op zo’n 580.000 dagelijkse reizigers. April was de rustigste treinmaand, toen stapte slechts 9 procent van de reizigers in. In de zomermaanden trok het weer ietsje aan, toen het percentage weer richting de 50 procent ging. Na de maatregelen die hoorden bij de tweede coronagolf, rond oktober, dook het percentage richting de 35 procent. In de maanden dat corona nog geen stempel op ons leven drukte, januari en februari, werden er juist meer mensen dan vorig jaar vervoerd.

NS geeft op de site aan dat de prestaties van dit jaar, door de lage reizigersaantallen, moeilijk te vergelijken zijn met die van vorig jaar. Desondanks zijn ze wel gepresenteerd. Naar verwachting komt 93,4% van de reizigers komt in 2020 op tijd, tegenover 92,6 in 2019. “Het hoogste cijfer sinds de metingen, maar ook een cijfer dat aan belang heeft ingeboet, met de huidige lage reizigersaantallen”, aldus kersvers bestuursvoorzitter Marjan Rintel.

De impact van corona is ook te zien aan de zitplaatskans. Het percentage reizigers dat een zitplaats had in de spits komt over heel 2020 uit op 97,4%. Rintel noemt het een record met een wrange bijsmaak. Wel deelt ze een compliment uit aan haar personeel en wijst ze op het belang van de trein voor Nederland.

Ze geeft aan dat de terugkeer van de treinreiziger de topprioriteit voor 2021 is. ‘Door Corona voelen we meer dan ooit wat de waarde van reizen is. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt. De terugkeer van de treinreiziger na Corona is in het belang van heel Nederland. Als alle reizigers de weg op gaan, loopt het land vast en raken de duurzaamheidsambities uit zicht. Nederland heeft het OV simpelweg nodig om de afspraken in het klimaatakkoord na te kunnen komen en alle delen van Nederland met elkaar te verbinden.’

De financieel directeur van NS, Bert Groenewegen, zei in mei tegen NRC dat het aantal reizigers in 2025 naar verwachting weer op het niveau van voor de pandemie ligt. Het bedrijf verwacht tot die tijd bijna vijf miljard euro verlies te maken.  De vervoerder kondigde in juni al een bezuinigingsoperatie aan, waarbij 2300 arbeidsplaatsen op de tocht staan. 


Bron: NS