Elektrische bestelbussen zijn, in vergelijking met een voertuig dat rijdt op fossiele brandstof, goedkoper in onderhoud, maar zijn de komende jaren nog wel duurder in de aanschaf. Omdat de prijs van een bus afhangt van de omvang, is de subsidie 10% van de nieuwprijs, met een maximum van 5000 euro. In combinatie met de subsidie kunnen ondernemers fiscale instrumenten inzetten die een korting opleveren, zodat de aanschaf van een schone bus aantrekkelijk wordt. De milieu-investeringsaftrek is hiervan een voorbeeld.
Aanvragers van de voorgestelde regeling moeten wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet de bestelbus een minimale actieradius van 100 kilometer hebben en komt er per bedrijf een maximum aan het aantal bestelbussen waarvoor subsidie mag worden aangevraagd. Als de bus binnen drie jaar wordt doorverkocht, dan moet de subsidie gedeeltelijk terug worden betaald.
In totaal is er 185 miljoen euro beschikbaar gesteld voor deze regeling. Dit geldt word de komende jaren verdeeld onder het principe ‘op is op’. Voor 2021 is 22 miljoen euro beschikbaar. Het subsidiepotje voor elektrische nauto’s voor particulieren, die vanaf juli dit jaar aangevraagd kon worden, was binnen een week al leeg.
Meerdere gemeenten hebben aangegeven dat ze wel oren hebben naar het invoeren van emissievrije zones voor stadslogistiek. Uit onderzoek van Natuur & Milieu bleek in juli van dit jaar dat slechts acht van de dertig gemeenten een concreet plan hebben opgesteld om de doelen te verwezenlijken. Omdat de plannen vier jaar van te voren klaar moeten zijn, zodat ondernemers en vervoerders de transitie kan volbrengen, concludeerde de natuur- en milieuorganisatie dat de hoop op tientallen gemeenten met een dergelijke emissiezone vervlogen is. De eerder genoemde subsidie kan desondanks wel een stap in de goede richting zijn.