Foto: NS

Treinsporen trillen nog te veel, extra onderzoeksgeld moet omwonenden ontlasten

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat doet de komende jaren samen met ProRail nieuw onderzoek naar oplossingen voor de trillingshinder langs het spoor. Omwonenden hebben nog te veel last van trillingen door langsrijdende treinen.

Trillingen van het spoor veroorzaken ernstige overlast en slaapverstoring bij omwonenden, bleek reeds in 2013 uit onderzoek van het RIVM. ProRail deed de afgelopen jaren op meerdere plekken in Nederland onderzoek naar het verminderen van de trillingen, maar dat leidde niet tot oplossingen om de hinder te beperken.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven trekt daarom 20 miljoen euro uit voor nader onderzoek. Dat heeft ze de Tweede Kamer laten weten. Eerder sprak ze tijdens een werkbezoek met omwonenden.

Van Veldhoven: ‘We weten op dit moment niet wat de beste manier is om trillingen die worden veroorzaakt door langsrijdende treinen tegen te gaan. Maar omdat omwonenden er last van hebben, vind ik het belangrijk dat we blijven zoeken naar manieren om de overlast weg te nemen of te beperken.’

Rubberen platen en matjes

De trillingen van langsrijdende treinen hebben verschillende oorzaken. De bodemgesteldheid, de kwaliteit van het spoor, het onderhoud van treinen en de wijze waarop sommige woningen zijn gebouwd, spelen een rol.

De staatssecretaris wil met het extra budget onder meer een aantal praktijkproeven laten uitvoeren. Zo zal ProRail in 2021 nieuw bouwmateriaal uitproberen op een spoorwegovergang in Dorst. Daarbij worden tussen en naast de rails rubberen platen op de dwarsliggers geplaatst.

Daarnaast zullen er in Oisterwijk praktijkproeven plaatsvinden met ‘under sleeper pads’. Dat zijn een soort van rubberen matjes die onder de dwarsliggers worden geplaatst.

Ook wordt onderzocht of beter onderhoud van de wielen van goederentreinen een bijdrage kan leveren aan het tegengaan van trillingen.

Langzamer rijden werkt niet

De afgelopen jaren zijn diverse andere proeven uitgevoerd, maar die bleken niet effectief in het tegengaan van het probleem. Zo is onderzocht of het langzamer rijden van treinen de hinder zou beperken. Uit de resultaten blijkt echter dat langzamer rijden nauwelijks effect heeft en soms zelfs tot meer trillingen leidt.

Ook is er een proef gedaan met shimlifts, een soort krikken onder het spoor waardoor de aansluiting naar de betonnen overwegen vloeiender wordt. Ook deze hielpen onvoldoende.

Het RIVM start vanaf het voorjaar van 2021 een nieuw onderzoek naar de gezondheidseffecten van trillingshinder. Het is een vervolg op het onderzoek uit 2013.

Dit bericht delen via:

Gerelateerde artikelen