Ook de grotere steden scoren een ruime voldoende. Den Haag scoort met 82,5 procent aan goed verlichte fietspaden het beste, gevolgd door Amsterdam (80,9 procent), Utrecht (80,5 procent) en Rotterdam (70,6 procent).
Volgens Jaap Kamminga, werkzaam bij de Fietsersbond, is het belangrijk dat fietspaden worden verlicht. ‘Niet alleen voor de verkeersveiligheid, maar ook voor de sociale veiligheid van fietspaden is goede verlichting onontbeerlijk. Fietsverlichting is daar het begin van, maar verlichting van fietspaden is minstens zo effectief. Over een donker fietspad rijden voelt niet prettig, al heb je zelf goede verlichting.’
Waddeneilanden scoren het slechtst
Toch loopt het percentage verlichte fietspaden in veel landelijke gebieden nog achter. ‘Als er weinig wordt gefietst, dan zijn lantaarns al gauw lichtvervuiling”, legt Kamminga uit. ‘Gemeenten zouden bij belangrijke fietsroutes wel kunnen nadenken over slimme straatverlichting die aangaat als je aan komt fietsen en uit gaat als je weer wegfietst. Zo golft de verlichting met je mee.’
Vlieland staat van alle gemeenten in Nederland onderaan in de lijst. Op het tweede Waddeneiland is 99,6 procent van de fietspaden niet verlicht. Met Schiermonnikoog (97,7 procent), Ameland (84,8 procent) en Terschelling (92,1 procent) staan er nog drie Waddeneilanden bij de laagste tien gemeenten. Texel doet het met 72,3 procent aan onverlichte fietspaden ook niet goed.
De Waddeneilanden kiezen bewust voor weinig verlichting om lichtuitstoot tegen te gaan. In 2018 trad hier een maatregelenpakket in werking om duisternis in het Waddengebied te behouden, dat onder meer het verwijderen van lantaarnpalen omvatte. Het behoud van duisternis is van groot belang voor het ecosysteem.