Volgens het onderzoeksbureau konden de winkelstraten op de zaterdag na de persconferentie op gemiddeld een kwart minder bezoekers rekenen. Tussen 15.30 en 17.00 uur was de daling met 41 procent het grootst. De daling was het laagst in de vroege ochtend. CEO en dataexpert Gerard Zandbergen concludeert dat het winkelpubliek zich beter over de dag verspreidt. Als we gaan winkelen, doen we dat relatief gezien dus eerder, zegt hij op de site van Locatus. 'Als het rustiger is, dus met een veiliger gevoel.’ Het slechte weer kan invloed hebben op de metingen, maar Locatus verwacht dat dit slechts ‘voor een deel’ het geval is.

Uit eerder onderzoek door Locatus bleek dat na een flinke daling bij de eerste lockdown, de drukte in de winkelstraten zich de afgelopen maanden herstelde. In de eerste weken van september konden winkelstraten nog rekenen op iets meer dan de helft van de bezoekers van 7 maart, een zaterdag vlak voor de ‘intelligente lockdown’. Als het winkelend publiek van 3 oktober wordt afgezet tegen 7 maart, dan is een daling van 55 procent te zien. 

Zandbergen denkt dat mensen bewuster naar de winkelstraat gaan en minder 'funshoppen'. Naar verwachting geven zij per persoon meer uit.