Internationaal adviesbureau Oliver Wyman deed, in opdracht van de Britse zakenkrant Financial Times, onderzoek naar de productiekosten van elektrische auto’s. Uit dit onderzoek, waarvan de resultaten eind augustus bekend zijn gemaakt, blijkt dat het produceren van een elektrische auto over tien jaar nog steeds duurder is dan het fabriceren van een auto met verbrandingsmotor.

In 2030 kost het produceren van een kleine elektrische auto zo’n 16 duizend euro. Dat is een vijfde minder dan de huidige kosten, maar nog steeds 10 procent duurder dan het produceren van een auto met verbrandingsmotor in dat jaar.  Dit komt bijna volledig door de hoge kosten van de batterijproductie.

Er zijn te weinig fabrieken die autobatterijen produceren, waardoor de kosten relatief hoog liggen. Als het aantal fabrieken dat op grote school batterijen gaat produceren toeneemt, zullen de kosten van een autobatterij flink afnemen. Een batterij van 50kWh kost nu nog zo’n achtduizend euro, maar dat zal aan het einde van het komende decennium vermoedelijk ongeveer de helft zijn.

Mede hierdoor zullen de kosten van een brandstofauto en een elektrische auto naar elkaar toegroeien. Naast de verwachte afname van productiekosten van een batterij, komt dit doordat het produceren van brandstofwagen duurder zal worden voor fabrikanten.  Hierin wordt namelijk niet meer geïnvesteerd.  Op dit moment zijn, door de hogere productiekosten, de marges voor fabrikanten op elektrische auto’s kleiner.

Elektrische auto gaat wel langer mee

Onderzoekers van de Technische Universiteit Eindhoven stellen dat de elektrische auto langer meegaat dan gedacht en dat de uitstoot lager ligt dan die van een brandstofauto. Iets waar in Duitsland twijfels over bestond. Het in eind augustus gepubliceerde onderzoek is gedaan in opdracht van de Groenen in Duitsland.

Bij onze oosterburen woedt een discussie over elektrisch rijden.  Zo zijn er stemmen die zeggen dat een elektrische auto meer CO2 uitstoot dan officieel wordt opgegeven. Er wordt dan natuurlijk niet gewezen naar wat er uit de uitlaat komt, maar wel naar de productie van bijvoorbeeld elektriciteit en de batterij.  

De onderzoekers uit Eindhoven hebben verschillende auto’s uit verschillende klassen met elkaar vergeleken. Zoals een elektrische Volkwagen Golf met een Toyota Prius, een Tesla 3 met een Mercedes C-klasse en een Bugatti Veyron met een elektrische Porsche Taycan S. De golf stoot op dit moment 78 gram CO2 per kilometer uit en de Prius 168 gram. Bij de andere vergelijkingen zijn de verschillen tussen brandstof- en elektrische auto’s nog groter.

Ook staat in het onderzoek beschreven dat in veel andere studies ervan uit wordt gegaan dat een accu na 150 duizend kilometer afgeschreven is. Dit is volgens de onderzoekers onterecht. Volgens hen is de capaciteit minstens 250 duizend kilometer. Met de huidige technologie moet 2 miljoen kilometer met één batterij ook mogelijk zijn.

Zwetend asfalt

In het onderzoek van de TU Eindhoven is de uitstoot door asfalt niet meegenomen. Uit een onderzoek van het Duitse Max Planck Instituut en de Universiteit van Yale (VS), dat in september is geplubiceerd, blijkt dat met name warm asfalt zorgt voor schadelijke stoffen in de lucht. Elektrische auto’s zijn op dit moment nog vaak een stuk zwaarder dan hun brandstof-evenknie, dus dat kan voor meer wrijving op het wegdek zorgen.

Algemeen beeld

Volgens de Rijksdienst voor Ondernemen reden er in juli 2020 126.425 batterij-elektrische personenauto’s rond op de Nederlandse wegen. Dat is iets minder dan 2 procent van het totaal aantal personenauto’s. Al met al lijkt elektrisch rijden wel de toekomst, want het aantal verkopen van elektrische auto’s neemt al een tijd gestaag toe.

Nederland wordt internationaal gezien als een grote speler op het gebied van elektrische mobiliteit. Samen met Noorwegen, IJsland, Zweden en China behoorde Nederland in 2019 tot de 5 landen in de wereld waar elektrische personenauto’s meer dan anderhalf procent van de totale vloot uitmaken, blijkt uit onderzoek van Internationaal Energieagentschap. Op het gebied van laadinfrastructuur is er geen ander land met dezelfde dichtheid aan laadpunten als Nederland.