Foto: Pixabay

Toerismetegenstellingen in coronatijd  

Kiezen voor de lokale ondernemers, die nog een centje kunnen verdienen aan de toeristen uit eigen land, of alles op alles zetten om het besmettingsgevaar in te dammen? Beleidsmakers en politici staan voor lastige keuzes in deze tijd. De ene stad weert toeristen, de andere lijkt ze nog van harte te verwelkomen.

Amsterdam trok de teugels wat strakker aan vorige week, nadat het aantal besmettingen in de hoofdstad flink toenam. Naast een mondkapjesplicht en restricties op het aantal bezoekers thuis, waren er ook strenge woorden te horen.  Toch is het handhaven, mede door de capaciteit van handhavers, nog een lastige klus. Ook onderzoekt burgemeester Halsema of een tijdelijke ban op toeristen tot de mogelijkheden behoort. Dit ligt vanwege de economische gevolgen wel enorm gevoelig in de politiek. Het lijkt vooralsnog vooral op ontmoedigingsbeleid.

Zo’n 40 kilometer verderop, in Utrecht,  is aan het begin van deze zomer juist een campagne gelanceerd om toeristen naar de stad te krijgen. De campagne Vakantie in ons stadsie, een samenwerking van Utrecht Marketing en Centrum Management Utrecht, is erop gericht om thuisblijvers toch het vakantiegevoel te geven. 

De doelgroepbenadering loopt volgens Susanne Pieren, van de campagne, chronologisch met de de op dat moment geldende maatregelen. ‘In eerste instantie richtten we ons alleen op de inwoners van Utrecht en naarmate de maatregelen werden versoepeld, hebben we de campagne opgeschaald naar regionaal en nationaal. Je ziet dat lokale, nationale en zelfs ook internationale bezoekers de stad weer weten te vinden, maar het is absoluut nog niet op hetzelfde niveau als voor de start van de coronacrisis.’

Op toerismewebsites van bijvoorbeeld Groningen, Maastricht en Den Haag wordt niet of nauwelijks gerept over corona, terwijl I Amsterdam het wel benoemt. De lokale en regionale verschillen, maken ook duidelijk dat een verschillende aanpak begrijpelijk en misschien wel noodzakelijk is.

Minder toerisme in Nederland

Daarnaast is er een opvallende paradox tussen het nieuws van de afgelopen maanden en toerismecijfers van het CBS. Het regende positieve nieuwsberichten het binnenlandse toerisme. Hiermee kon de suggestie gewekt worden dat de toerismesector in Nederland garen spon bij de crisis. Niets is minder waar. 

Volgens het CBS is de verblijfsrecreatie, zoals hotels, huisjesterreinen, kampeerterreinen en groepsaccommodaties, na het recordjaar 2019 hard geraakt door de coronacrisis. In april 2020 kwam de sector zelfs bijna geheel tot stilstand met 95 procent minder gasten dan in april 2019. In mei en juni was er enig herstel, maar ook in juni ontvingen toeristische accommodaties nog maar half zo veel gasten als een jaar eerder. Het aantal overnachtingen laat hetzelfde beeld zien als het aantal gasten.

In het tweede kwartaal van 2020 ontvingen toeristische accommodaties 72 procent minder gasten dan een jaar eerder. De daling loopt uiteen van 82 procent in Noord-Holland tot 53 procent in Friesland. Vooral de gasten uit het buitenland bleven weg. Er kwam bijna niemand meer vanuit buiten Europa. De gasten die nog wel kwamen kwamen vooral uit Duitsland en België, maar ook uit deze landen kwam een stuk minder toeristen.

 

Dit bericht delen via:

Gerelateerde artikelen