Ongeveer 28 procent van de Nederlanders die vóór de coronacrisis wel eens met het ov reisden, verwachten daar na de coronacrisis minder gebruik van te zullen maken. Daar staat tegenover dat 8 procent denkt na de crisis vaker gebruik te maken van het ov.

De meest genoemde redenen om minder vaak met het ov te reizen zijn het reizigersadvies om alleen noodzakelijke reizen te maken (48 procent), het ondernemen van minder activiteiten (46 procent) en de angst voor besmetting met corona (33 procent). Daarnaast vindt 63 procent van de reizigers het op 1 juni verplichte mondkapje niet prettig. Wel vindt 60 procent van de reizigers het mondkapje een goede maatregel.

Fiets en brommer

Een aanzienlijk deel van de ov-reizigers die zijn uitgeweken naar een alternatieve vervoerwijze ervaart dit als positief. Van de mensen die nu vaker de fiets gebruiken ter vervanging van het ov, verwacht 52 procent dit na de coronacrisis ook nog vaker te doen. Voor de brommer betreft dit 47 procent, de auto 34 procent en voor lopen 40 procent.

Volgens het CBS is in de tweede helft van maart van dit jaar het dagelijks aantal instappers (check-ins) in het openbaar vervoer gedaald met bijna 90 procent ten opzichte van een vergelijkbare dag in 2019. Op 31 maart bedroeg het aantal check-ins 530 duizend, tegen 4,75 miljoen op een gemiddelde dinsdag in 2019.

Drukker

Toch zie je wel dat het openbaar vervoer de laatste maanden weer drukker wordt. Nederlanders gaan voor bezoekjes aan de supermarkt, kledingwinkels en kennissen steeds vaker de deur uit. Het aantal activiteiten buiten het huis nog niet op het oude niveau. Daarnaast concludeert het KiM dat Nederlanders veel positiever staan tegenover  thuiswerken en videovergaderen in vergelijking met het begin van de crisis.