BTL Advies heeft samen met Buro Cite en ORIE een model ontwikkeld waarbij nadrukkelijk de eindgebruiker centraal staat. Stadszaken sprak met projectleider Lars Tamboer van BTL Advies. 'Professionals bepalen nu nog wanneer een buitenruimte voldoende kwaliteit heeft, terwijl het de eindgebruiker is die eigenlijk het laatste woord zou moeten hebben. Ons model bestaat uit drie pijlers die de kwaliteit bepalen: de eindgebruiker, de professional en big data.'
'Buitenruimte en maatschappij' gaat niet alleen uit van inrichting en beheer, maar ook van waarneming en het gevoel van veiligheid en esthetiek dat mensen ervaren. Een park scoort anders dan een bedrijventerrein en een kerkhof weer anders dan een woonwijk. Met feedback van bewoners kunnen gemeenten voor verschillende openbare ruimten een uniek onderhoudsplan opstellen, wat de doelmatigheid ten goede komt.
Nieuw aan het 'Buitenruimte en maatschappij'-model is het gebruik van big data. Tamboer: ‘Er is een enorme hoeveelheid data beschikbaar die iets zeggen over de kwaliteit van de buitenruimte. Zijn er veel ongelukken, dan is er wellicht iets mis met toegankelijkheid. Het gaat erom dat informatie die door mensen wordt verzameld (zoals gemeenten en RWS) wordt gebruikt, maar ook informatie die telefoons uitzenden.'
Op dit moment zijn de initiatiefnemende bedrijven in gesprek met meerdere geïnteresseerde gemeenten om deze nieuwe werkwijze in de praktijk te brengen.