In de normale situatie op een normaal kruispunt is de wachtrij voor fietsers maximaal ongeveer 20 meter. In de situatie met een strikt gehanteerde 1,5 meter afstand loopt de wachtrij op tot meer dan 6 keer die lengte, blijkt uit de berekening van Movares.
In onderstaand linker filmpje is het effect op het fietsverkeer onder normale omstandigheden zichtbaar. Het rechterfilmpje toont de effecten als de 1,5 meter afstand tussen fietsers strikt wordt toegepast, waarbij de fietsers dus ook niet naast elkaar fietsen. In beide filmpjes zijn de aantallen fietsers en auto’s gelijk. In de grafiek onder beide filmpjes staan de lengtes van de wachtrijen voor de fietsers bij een willekeurig kruispunt.
Praktijk
Toch zal de praktijk anders uitpakken, denkt ook Movares. Fietsers zullen zich niet zo strikt houden aan de voorgeschreven afstand. Toch zal er extra druk komen op de capaciteit bij verkeerslichten. Bij afname van het aanbod aan gemotoriseerd verkeer kan hier wellicht ruimte gevonden worden, maar als de 1,5 meter afstand strikt gehanteerd wordt, moeten er andere maatregelen genomen worden.
Fiets_normaal_vs_fiets_anderhalve_meter_-_4x_snelheid[1] from Movares Nederland on Vimeo.