Lange wachtrijen als fietsers zich aan 1,5 meter gaan houden

Hoe ziet de 1,5 meter maatschappij er uit op de fiets? Wat zijn de gevolgen bij het strikt hanteren van deze afstand voor fietsers? Volgens adviesbureau Movares kunnen de wachtrijen voor het stoplicht oplopen tot 180 meter.

In de normale situatie op een normaal kruispunt is de wachtrij voor fietsers maximaal ongeveer 20 meter. In de situatie met een strikt gehanteerde 1,5 meter afstand loopt de wachtrij op tot meer dan 6 keer die lengte, blijkt uit de berekening van Movares.

In onderstaand linker filmpje is het effect op het fietsverkeer onder normale omstandigheden zichtbaar. Het rechterfilmpje toont de effecten als de 1,5 meter afstand tussen fietsers strikt wordt toegepast, waarbij de fietsers dus ook niet naast elkaar fietsen. In beide filmpjes zijn de aantallen fietsers en auto’s gelijk. In de grafiek onder beide filmpjes staan de lengtes van de wachtrijen voor de fietsers bij een willekeurig kruispunt.

Praktijk

Toch zal de praktijk anders uitpakken, denkt ook Movares. Fietsers zullen zich niet zo strikt houden aan de voorgeschreven afstand. Toch zal er extra druk komen op de capaciteit bij verkeerslichten. Bij afname van het aanbod aan gemotoriseerd verkeer kan hier wellicht ruimte gevonden worden, maar als de 1,5 meter afstand strikt gehanteerd wordt, moeten er andere maatregelen genomen worden.

Fiets_normaal_vs_fiets_anderhalve_meter_-_4x_snelheid[1] from Movares Nederland on Vimeo.

De app van Stadszaken is gratis te downloaden via de Google Play Store en de App Store van Apple. Met de app heb je nieuws, opiniestukken en achtergrondverhalen over de fysieke inrichting van Nederland in een vloek en een zucht op het scherm van je smartphone of tablet. Een must-have voor de RO-professional en de liefhebbers van stedelijke en ruimtelijke trends.
Dit bericht delen via:

Gerelateerde artikelen