In het Museumkwartier, in het zuiden van de binnenstad, bereiden diverse ondernemers zich voor op de heropening van hun winkel. Een van hen is kledingwinkel Oger. Er mogen hier maximaal drie klanten tegelijk in de zaak zijn en klanten desinfecteren bij binnenkomst hun handen met desinfectieflesjes, die overal staan, vertelt Brand Director Sander Lusink. ‘Ze mogen als ze dat willen ook een mondkapje op, die hier verkrijgbaar zijn. Onze medewerkers dragen latex handschoenen en houden anderhalve meter afstand. Klanten genieten een kopje koffie als ze dat willen en trekken de gewenste kleding aan. Wij kunnen op het oog goed zien of een pak moet worden ingenomen of niet.'
Marketing Director van Royal Coster Diamonds, Ronald Koster vertelt dat ook het passen van sieraden anders gaat. ‘We werken voornamelijk achter plexiglas schermen. De juwelen liggen op een tableau en worden gedesinfecteerd voordat de klant iets past. Het tableau wordt vervolgens naar de klant toe geschoven. Na het passen worden de juwelen weer gedesinfecteerd. Zo proberen we de klant zo goed en veilig mogelijk te bedienen.’
Koffieshop Bagels & Beans heeft haar verpakking van de ‘take away-bagels' versierd met hartjes en tekeningen, heuse quarantainetips en quotes met de boodschap: ‘we doen dit met elkaar’. Er is meer saamhorigheid onder de ondernemers, maar ook onder buurtbewoners, vindt Ruben Salomon, eigenaar van de vestiging aan de Van Baerlestraat. ‘Het is hartverwarmend hoe zij de lokale ondernemers steunen.’
Edward de Jonge Urbach, eigenaar van Four en de Azzurro Fashion Group, hanteert strenge hygiëneregels, vergelijkbaar met Oger, maar heeft ook acties bedacht, zoals de verkoop van mondkapjes met een logo. Een succes, aldus de ondernemer. Ook werd een ‘online sneaker hunt’ bedacht waarmee mensen een paar exclusieve sneakers konden winnen.
'De werknemer doet samen met de klant een online tour door de winkel'
Wie liever niet in de winkel komt, kan in sommige gevallen ook online terecht. Online advies is mogelijk met de online shopping coach en als mensen haast hebben is er de ‘one hour delivery service, zegt Lusink. 'Virtual shoppen met een werknemer kan ook; de werknemer doet samen met de klant een online tour door de winkel.'
Drukte in de winkelstraat
Naast maatregelen in de winkels zijn op vijftig plekken in de openbare ruimte straattekeningen gemaakt om mensen erop te attenderen voldoende afstand te bewaren. Patricia Linhard, bestuurslid Museumkwartier roept anderen op dit op een vergelijkbare manier te doen. ‘Doe het vandaag nog, want dit werkt! We hebben een collectieve verantwoordelijkheid. Wat we buiten laten zien, vertalen we ook binnen in onze winkels.’
'In de praktijk blijkt veel maatwerk nodig'
Achter de schermen wordt door de Retailagenda samen met onder INretail, NRW en platform De Nieuwe Winkelstraat hard gewerkt aan een sectorbrede handreiking om veilig te kunnen winkelen, laat Annet van Baarle van de Retailagenda weten. ' In de praktijk blijkt dat er veel maatwerk nodig is. De 9 Straatjes in Amsterdam, de Kalverstraat, of een hele brede winkelstraat; je kunt je voorstellen dat overal andere maatregelen gewenst zijn. In de handreiking worden algemene richtlijnen opgenomen die elke branche of organisatie kan aanpassen op specifieke wensen of problemen.’
Afgelopen week kondigde het kabinet enige versoepelingen in het coronabeleid aan. Sinds vandaag kunnen mensen weer terecht bij onder meer opticiens en kappers. Naar verwachting volgen 1 juni horeca, bioscopen en theaters. Bureau RMC meldt maandag dat de drukte in de winkelstraten snel toeneemt. In week 19 was het ruim 16 procent drukker ten opzichte van een week ervoor, in week 18 was dat nog ruim 7 procent.