Foto: Eric Bakker / Havenbedrijf Rotterdam

Rotterdam door Brexit en corona in beeld als alternatief voor Calais

De Britse regering zoekt naar alternatieven voor de verbinding Calais-Dover, nu Brexit en corona de kwetsbaarheid van deze goederenverbinding met het vasteland blootleggen.

Dat meldt de Britse krant Financial Times. De haven van Calais is berucht vanwege protesten en blokkades door bijvoorbeeld vissers en stakende ambtenaren. Toch is Groot-Brittannië voor een belangrijk deel van de import afhankelijk van deze verbinding. Door de coronacrisis zou de regering zich zorgen maken over bijvoorbeeld de aanvoer van medische apparatuur, schrijft FT.

Vrachtwagentransport

Calais is een relatief kleine haven, maar wel van groot belang voor vrachtwagentransporten via roll-on roll-off veerdiensten. De Britse regering zou de havens van Harwich en Felixstowe meer gewicht willen geven en de capaciteit voor vrachtwagentransporten uitbreiden. Rotterdam is volgens FT een van de havens die capaciteit van Calais kan overnemen, naast de Belgische havens in Antwerpen en Zeebrugge.

De Britse regering maakt zich al langer zorgen over de goederenverbinding met het vasteland. Door de Brexit verloopt het goederenvervoer over de grens stroperiger en er is onzekerheid over het uitkomst van de onderhandelingen tussen Londen en Brussel over een handelsakkoord. Een wanordelijke Brexit zou wel eens kunnen leiden tot grote wachtrijen voor vrachtwagens in Calais, waardoor handel met Groot-Brittannië voor een belangrijk deel stilvalt.

Eemshaven

Door zorgen over de Brexit kwam afgelopen zomer al de Eemshaven in beeld als alternatieve verbinding tussen Schotland en het Europese vasteland. De haven in het noordoosten van Groningen is gunstig gelegen ten opzichte van belangrijke afzetmarkten voor de Schotse whisky- en houtindustrie, zoals Duitsland en Denemarken. Die plannen kwamen later op losse schroeven te staan.

De app van Stadszaken is sinds deze week gratis te downloaden via de Google Play Store en de App Store van Apple. Met de app heeft u nieuws, opiniestukken en achtergrondverhalen over de fysieke inrichting van Nederland in een vloek en een zucht op het scherm van uw smartphone of tablet. Hoofdredacteur Marcel Bayer noemt de app een must-have voor de RO-professional en de liefhebbers van stedelijke en ruimtelijke trends.
Dit bericht delen via:

Gerelateerde artikelen