Dat meldt de Britse krant Financial Times. De haven van Calais is berucht vanwege protesten en blokkades door bijvoorbeeld vissers en stakende ambtenaren. Toch is Groot-Brittannië voor een belangrijk deel van de import afhankelijk van deze verbinding. Door de coronacrisis zou de regering zich zorgen maken over bijvoorbeeld de aanvoer van medische apparatuur, schrijft FT.

Vrachtwagentransport

Calais is een relatief kleine haven, maar wel van groot belang voor vrachtwagentransporten via roll-on roll-off veerdiensten. De Britse regering zou de havens van Harwich en Felixstowe meer gewicht willen geven en de capaciteit voor vrachtwagentransporten uitbreiden. Rotterdam is volgens FT een van de havens die capaciteit van Calais kan overnemen, naast de Belgische havens in Antwerpen en Zeebrugge.

De Britse regering maakt zich al langer zorgen over de goederenverbinding met het vasteland. Door de Brexit verloopt het goederenvervoer over de grens stroperiger en er is onzekerheid over het uitkomst van de onderhandelingen tussen Londen en Brussel over een handelsakkoord. Een wanordelijke Brexit zou wel eens kunnen leiden tot grote wachtrijen voor vrachtwagens in Calais, waardoor handel met Groot-Brittannië voor een belangrijk deel stilvalt.

Eemshaven

Door zorgen over de Brexit kwam afgelopen zomer al de Eemshaven in beeld als alternatieve verbinding tussen Schotland en het Europese vasteland. De haven in het noordoosten van Groningen is gunstig gelegen ten opzichte van belangrijke afzetmarkten voor de Schotse whisky- en houtindustrie, zoals Duitsland en Denemarken. Die plannen kwamen later op losse schroeven te staan.