Foto: Pixabay

Nederland blijft koploper retourneren 

Nederlanders sturen in vergelijking met inwoners van andere Europese landen het vaakst een online gekocht product terug.  Met een retourpercentage van 13 procent ligt het aantal geretourneerde producten in ons land hoger dan in de rest van Europa (10 procent). Dit blijkt uit de E-Shopper Barometer van pakketbezorger DPD en onderzoeksbureau Kantar TNS uitgevoerd in 22 landen over cijfers van 2018.

Ook in Duitsland, Ierland, Polen en Zwitserland ligt het percentage retourneringen met 12 procent hoger dan het Europese gemiddelde. Zowel in Nederland als in de rest van Europa neemt het percentage teruggestuurde producten toe in vergelijking met een jaar eerder.

Volgens Niek Hengeveld, Director Marketing van DPD, komt het hoge aantal teruggestuurde pakketjes door het hoge serviceniveau van webshops en het vertrouwen. ‘Het proces is makkelijk en in ons land is de consument goed beschermd. Hier krijgen klanten ook echt geld terug als ze iets retourneren.’

Nederlanders hechten volgens de barometer veel waarde aan het terug kunnen sturen van gekochte artikelen. Zo geeft 29 procent van de Nederlanders aan de optie gratis retourneren de belangrijkste afweging is bij het plaatsen van een online bestelling. Betaald retourneren is bovendien voor 75 procent van de Nederlanders reden om niet over te gaan tot een aankoop.

Het aantal fashionretouren nam wel af (met 7 procent), terwijl bijvoorbeeld elektrische apparaten, schoenen en boodschappen wel vaker werden teruggestuurd. Hengeveld: ‘Hier is geen onderzoek naar gedaan, maar ik vermoed dat dit segment zich, met het oog op duurzaamheid, roert op het gebied van het terugbrengen van het aantal retourneringen. ’ Fashion is nog steeds verreweg de grootste categorie wat betreft retourneringen.

Verantwoordelijkheid nemen

Op de vraag of DPD graag ziet dat er niet meer geretourneerd kan worden, antwoordt Hengeveld bevestigend noch ontkennend. ‘We moeten eerlijk zijn. Pakketjes van a naar b brengen is onze corebusiness. Retourzendingen horen daar natuurlijk ook bij. We moeten echter wel onze verantwoordelijkheid nemen. Hierin richten we ons op het verminderen van het aantal kilometers door bijvoorbeeld op een afhaalpunt de mogelijkheid te bieden om kleding te kunnen passen. Ook wij staan niet achter het bestellen 10 kledingstukken en dan 9 terugsturen.’

Dit bericht delen via:

Gerelateerde artikelen