Het bedrijfsleven draagt € 47 miljoen bij aan de projecten, de EU voor € 6 miljoen en de Rijksoverheid legt € 34,5 miljoen bij. Verantwoordelijk minister Stientje Van Veldhoven laat op de site van de Rijksoverheid weten dat de innovatie van nu het exportproduct van morgen is. ‘Het is mooi om te zien wat voor mooie projecten met deze subsidie worden ontwikkeld. Deze innovaties zijn interessant voor Nederland, maar ook andere landen worstelen met luchtkwaliteit en het schoner maken van bouw en verkeer.’

Uitstootvrij

Vlot Logistics uit Rotterdam is gespecialiseerd in zeer zwaar transport en is samen met zusterbedrijf Breytner bezig met het verduurzamen van een zware kraanwagen met aanhangwagen en een trekker met oplegger voorzien van een kraan om stenen te vervoeren. Eigenaar Rokus Vlot op de site van de Rijksoverheid: ‘Voor deze voertuigen met een gewicht tot maximaal 50 ton, waarmee we overal tussen de huizen rijden, is geen duurzaam alternatief op de markt. Iedereen zegt dat het niet kan om dit soort voertuigen uitstootvrij te maken. Veel te duur en ingewikkeld. Maar we staan in de startblokken en gaan het gewoon doen.’

Holthausen uit Hoogezand is bezig met het ontwikkelen van emissieloze veegwagens voor straatreiniging. Er wordt geïnvesteerd in waterstoftankstations in Roosendaal, Utrecht, Nieuwegein, Amsterdam, Dordrecht, Barneveld en Den Helder. De projecten moeten in 2020 van start gaan.

Klimaatakkoord

In 2017 was er ook een subsidieronde, met een totale investering van € 76 miljoen. Met dat geld is onder andere een elektrische betonmixer ontwikkeld, rijden schone vrachtwagens rond die supermarkten bevoorraden en is een systeem ontwikkeld waarmee pakketbezorging in Rotterdam uitstootvrij plaatsvindt.

Het kabinet wil de CO2-uitstoot in 2030 gehalveerd hebben ten opzichte van 1990. Het transport is verantwoordelijk voor ongeveer een kwart van de CO2-uitstoot. In het klimaatakkoord staan tal van afspraken om deze uitstoot terug te dringen.  Eerder kwam in het nieuws dat het halen van de klimaatdoelstellingen een lastige klus is voor Nederland en de andere landen.