Bij het Groningse online warenhuis, dat toepasselijk het Warenhuis Groningen heet en sinds 2 december live is, kunnen consumenten zien welke producten zij bij de 45 lokale winkeliers kunnen kopen. Deze kunnen ze vervolgens nog op dezelfde dag laten bezorgen, of ze kunnen ze ophalen in de winkel.

Middels de gezamenlijke aanpak kunnen kleine ondernemers concurreren met webgiganten als Bol en Zalando, wat individueel moeilijker is. Een collectief platform kan winkeliers, die hun handen vol hebben aan het runnen van hun fysieke winkel, bovendien ontzorgen.

Warenhuis Groningen is het product van een samenwerking tussen het bedrijven Zupr en Dopper. Daarnaast zijn de Groningen City Club en Marketing Groningen bij het project betrokken. Deze partijen werden begeleid vanuit het retailinnovatielab ‘Smart Distributie en & Buy Local’ van de Retailagenda. Het uitgangspunt van het lab is dat een gezamenlijk online platform waarin lokale winkeliers verenigd zijn het functioneren van een binnenstad kan stimuleren.

Tessa Vosjan, projectmanager Kenniscreatie & Innovatie bij de Retailagenda: ‘Met betere online zichtbaarheid en meer verkoop bind je consumenten aan je fysieke winkel. Met het lab onderzoeken we hoe je dit precies bereikt. Maar de uitwerking en realisatie van het platform komt van lokale stakeholders.’

De lokale webshop speelt in op wensen van consumenten, aldus Vosjan. ‘De eerste reacties in Groningen zijn erg positief,’ zegt ze. ‘Consumenten hebben het druk en hebben niet de tijd om naar de lokale slager, groenteboer of kledingboetiek te gaan, terwijl ze dat misschien wel willen. Met een lokaal platform kunnen deze mensen alsnog gebruikmaken van de diensten van lokale ondernemers.’

Lokale identiteit, duurzaam en slim

Het idee is dat zo’n platform eer doet aan de lokale identiteit, waarmee het zich onderscheidt van grotere online aanbieders die vooral op prijs concurreren. In Groningen is dit gedaan middels een erg persoonlijke presentatie van de deelnemende winkeliers. ‘Bij Warenhuis Groningen ligt een nadruk op het verhaal van de lokale ondernemers,’ zegt Vosjan. ‘Zo wordt een sterke identiteit gepresenteerd, want een winkelgebied wordt uiteindelijk gemaakt door de aanwezige stakeholders.’

Verder wordt ingezet op duurzame en slimme distributie. ‘Nu wemelt het in winkelgebieden van af- een aanrijdende bestelbusjes,’ zegt Vosjan. ‘Door distributie als collectief te organiseren, voorkom je vervuiling en opstoppingen.’ In Groningen uit deze insteek zich in samenwerking met het lokale bedrijf Dropper, dat voor snelle en duurzame bezorging met de fiets zorgt. Ook de mogelijkheid om het product in de winkel zelf op te halen draagt bij aan duurzaamheid. Bovendien versterkt dit de band tussen de consument en de winkelier.

Draagvlak is doorslaggevend

Het succes van het opzetten van een platform à la Groningen, Delden en Roosendaal zit in het creëren van draagvlak onder de winkeliers uit de binnenstad. ‘We zien dat het succes van het opzetten van een lokaal platform in het onderliggende draagvlak zit,’ zegt Vosjan. ‘In Groningen is dat erg goed gedaan. Daar is eerst met een aantal lokale koplopers gepeild wat de behoeftes en belangen waren en welke meerwaarde een online platform zou kunnen bieden. Pas als je die zaken op orde hebt, moet je aan een website of app gaan sleutelen. Dat is de succesformule.’

Andere gemeenten volgen snel

Groningen is koploper met haar lokale online warenhuis, maar ook elders in Nederland wordt aan vergelijkbare initiatieven gewerkt.  In het Overijsselse Delden is bijvoorbeeld recentelijk het ‘Dorpsplein Delden’ gelanceerd. Op deze website kunnen consumenten lokale streekproducten bestellen. In Roosendaal kunnen consumenten middels het ‘Roospakket’ producten rondom een thema als kerst, pasen of valentijn bestellen. Naar verwachting zullen Hilversum, Pijnacker-Nootdorp en Purmerend binnenkort gelijkende platforms lanceren.