Doel 'verbeteren van de natuur' biedt meer perspectief

PBL: ‘Stikstof: focus niet enkel op reductie’

Om de stikstofcrisis het hoofd te bieden moeten we ons niet enkel focussen op een reductie van de depositie, maar op een breder pakket aan maatregelen. Dat stelt het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in een vrijdag verschenen advies.

Volgens het PBL is het om verschillende redenen goed om in te zetten op een daling in stikstofdepositie. Naast voordelen voor de natuur wordt volgens het plabureau alleen met het terugbrengen van de depositie ruimte gemaakt voor vergunningverlening – op de langere termijn ook nabij Natura 2000-gebieden. Het planbureau waarschuwt echter voor een te eenzijdige benadering. Blindstaren op een reductie leidt tot een “beperkt perspectief” en legt politieke druk op modelinstrumentarium dat uitspraken doet over een belangenafweging.

Verbeteren van natuur

Het PBL ziet voor zowel de natuur als de vergunningsverlening voordelen in de bredere doelstelling “verbeteren van de natuur”, met naast het terugbrengen van de stikstofdepositie een ontsnippering van natuurgebieden, het toevoegen van extra natuurgebieden en een verbetering van de waterkwaliteit en -kwantiteit. De maatregelen moeten per Natura 2000-gebied onderbouwd worden in een omvattend ecologisch oordeel, waarbij naast stikstof ook naar diverse andere aspecten wordt gekeken. Een wetenschappelijke autoriteit op het gebied van ecologie kan meekijken bij bijvoorbeeld de vorming van beleid en in de besluitvorming van vergunningaanvragen.

Het PBL verwacht dat voor beleid en vergunningverlening een modelinstrumentarium nodig blijft. Om draagvlak te vergroten adviseert het de overheid belanghebbende partijen te betrekken bij het proces. Ook kan inzichtelijk worden gemaakt hoe het model werkt.

Situatie andere landen

In het rapport gaat het PBL ook in op de vraag waarom andere Europese landen niet in een soortgelijke situatie zitten. Een verklaring is dat Nederland relatief veel stikstofgevoelige natuurgebieden heeft, natuurgebieden en gebieden met economische activiteiten erg dicht bij elkaar liggen en elk land de Europese Habitatrichtlijn op een andere manier in de landelijke wetgeving heeft geïntegreerd. Ook heeft Nederland eenvoudigweg als eerste te maken gehad met een uitspraak van het hof. ‘Zo is het zeer de vraag of de relatief hoge drempelwaarde die Duitsland heeft stand kan houden wanneer deze zou worden voorgelegd aan het Hof van Justitie van de Europese Unie', aldus het PBL.

Meer lezen over stikstof? Hier vindt u alles wat Stadszaken geschreven heeft over dit thema. 

De app van Stadszaken is sinds deze week gratis te downloaden via de Google Play Store en de App Store van Apple. Met de app heeft u nieuws, opiniestukken en achtergrondverhalen over de fysieke inrichting van Nederland in een vloek en een zucht op het scherm van uw smartphone of tablet. Hoofdredacteur Marcel Bayer noemt de app een must-have voor de RO-professional en de liefhebbers van stedelijke en ruimtelijke trends.
Dit bericht delen via:

Gerelateerde artikelen

Steeds meer Nederlandse steden stellen programma’s op om zoveel mogelijk auto’s uit de binnenstad te weren. De Noorse hoofdstad Oslo is hier al sinds 2016 mee bezig. In de vijf jaren die de stad nu bezig is met het autovrije leefbaarheidsprogramma moest de gemeenteraad de nodige hobbels overwinnen. Dit zijn de lessen die Nederlandse steden kunnen trekken. >>