De burgemeester geeft aan dat ze niet wil dat haar stad het voorbeeld van New York gaat volgen. Daar worden anderhalf miljoen pakketjes per dag bezorgd. Hidalgo: ‘Manhattan is een enorm bezorggebied geworden waar bezorgers de wegen blokkeren.’

Populisme

Lector citylogistiek  aan de Hogeschool van Amsterdam, Walther Ploos van Amstel, noemt het voorstel van de burgemeester populisme. ‘Het aandeel voertuigen door online bezorging is helemaal niet zo heel hoog. Als we stoppen met online bestellen, dan rijden er meer busjes die de winkels moeten bevoorraden. De voertuigen die rijden voor online bestellingen blijven bovendien korter staan.

Voor het bezorgen van maaltijden lijkt mij veiligheid de grootste kopzorg. De elektrische fiets/scooter waar de bezorgers op rijden, zorgt er misschien wel voor dat mensen geen tweede auto hoeven te hebben. Dat scheelt dus juist in uitstoot’, vervolgt de lector.

Ploos van Amstel vindt dat Hidalgo zich vooral moet inzetten voor het beprijzen van parkeren in de stad. ‘Daarnaast kan je met alle ondernemers in de stad gaan zitten, zodat er samengewerkt kan worden op het gebied van bevoorrading. Ook kan je werken met hubs. Dat een vrachtwagen rijdt tot de rand van de stad en dat het vervoer verder gaat met een kleiner en zuiniger voertuig. Dit doen de Universiteit en de Hogeschool van Amsterdam. Hiermee wordt het aantal voertuigbewegingen gereduceerd. Verder zijn milieuzones met venstertijden effectief.’

Nederland in de kopgroep

Ook in ons land wordt er veel online besteld. Uit cijfers van het CBS over 2017 blijkt dat Nederland in de Europese top-5 wat betreft online bestellingen. 79 procent de bevolking kocht in dat jaar iets via internet. Het Verenigd Koninkrijk is koploper met een aandeel van 82 procent online shoppers in 2017. Het Europese gemiddelde is 57 procent.

Nederland is wel koploper wat betreft het online kopen van levensmiddelen. In 2017 was het aandeel Nederlanders dat via internet boodschappen deed met 29 procent het hoogste in de Europese Unie(het gemiddelde is 14 procent).

Volgens cijfers over 2019 van Twinkle, een organisatie die gespecialiseerd is in e-commerce, is Bol.com met een omzet van 1.6 miljard euro de lijstaanvoerder wat betreft webshops in Nederland.  Coolblue en Albert Heijn (net zoals Bol.com ook van AholdDelhaize) completeren de top-3. Twinkle heeft 250 online productverkopers gerangschikt en daaruit bleek dat deze gezamenlijk zo’n 11.8 miljard euro omzet hebben. Dat is ongeveer 900 euro per volwassen Nederlander. Het merendeel van de uitgaven wordt nog wel steeds in een winkel gedaan.