Het bedrijf wil dat doen door gebruik te maken van elektrisch vervoer en een centrale leverings- en ophaallocatie. Bij deze laatste kunnen klanten tevens direct hun kleding passen en eventueel terugsturen, en ook verpakkingsmateriaal inleveren en retourlabels printen.
Het van oorsprong Duitse DPD verwacht de pakketvolumes tegen 2025 te verdubbelen, zo meldt het in een persbericht. ‘Deze ontwikkeling vraagt om innovatieve oplossingen voor de distributielogistiek en in het bijzonder de ‘last mile’ (het laatste deel in het bezorgingsproces, red.)’. De stadslocatie wordt ingezet om nieuwe concepten te testen en wensen en behoeften van ontvangers verder te onderzoeken.
Volgens cijfers van Autoriteit Consument en Markt was de bezorgmarkt in 2018 goed voor 504 miljoen pakketjes en een omzet van maar liefst 2,5 miljard.* Ter vergelijking: in 2016 was dat nog 1,8 miljard en 350 miljoen pakketjes. Volgens ACM is DPD de derde grootste pakketbezorger in Nederland en - gekeken naar het volume - goed voor een marktaandeel van 5-10%.
Experimenten
Ook andere aanbieders experimenteren met andere of aangepaste bezorgmethodes die moeten leiden tot onder meer minder retourzendingen en CO2-uitstoot. Zo besloot PostNL onlangs pakketten na een eerste bezorgpoging direct naar een afhaalpunt te brengen, waar voorheen op een later tijdstip een tweede poging werd gedaan. Ook zijn er bezorgdiensten die experimenteren met de inzet van drones. In het rapport Kennisscan Luchtvaartnota uit 2018, opgesteld door het Planbureau voor de Leefomgeving wordt de toepassing van drones in pakketbezorging gezien als kansrijk binnen ‘enkele decennia’.
DPD werkt in de pilot samen met TNO en gemeente Rotterdam. De DPD City Store is zes dagen in de week geopend, waarvan vijf dagen in de avonduren.
Uit de jaarlijkse barometer van DPD blijkt dat in 2018 64% van de pakketten in Nederland kleding bevatte (het aandeel mode van alle EU-landen is gemiddeld 47%). Tegelijk sturen Nederlanders in verhouding tot andere EU-landen de meeste modepakketten retour. Voor retailers is het vele retourneren een doorn in het oog. Er wordt dan ook geëxperimenteerd met het verminderen van retourzendingen. Het Britse ASOS, dat ook in Nederland bezorgt, overweegt zelfs maatregelen te nemen tegen ‘serieretourneerders’, door het profiel van deze kopers te blokkeren, aldus de BBC.