Breda als casus voor Nederlands winkelbeleid en ruimtelijke ordening
4 oktober organiseerden Retailagenda en Citymarketing Breda een tour door de Brabantse stad voor genodigden uit Nederland en Brussel. Met een rondleiding door diverse winkelgebieden, aangevuld met een rondetafelgesprek, diende de stad als casus voor het Nederlandse winkelbeleid, de ruimtelijke ordening en de vraag hoe beide met elkaar verweven zijn.
Negen gemeenten hebben bij elkaar 18 miljoen euro ontvangen van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat uit de tweede ronde van het programma Impulsaanpak Winkelgebieden. Het gaat om de gemeenten Beekdaelen, Dordrecht, Nissewaard, Heerenveen, Noordeast-Fryslân, Oldenzaal, Rijswijk, Tilburg en Uithoorn. Met het geld willen de gemeenten onder meer zorgwoningen toevoegen aan de binnenstad. >>
Over stedelijke ontwikkeling zijn de partijprogramma’s voor de provinciale statenverkiezingen van aanstaande woensdag helder. Wonen staat met stip bovenaan. Maar als sectorale opgave. Lector Cees-Jan Pen mist bij al het ‘woongeweld’ een duidelijke koppeling met de opgaven in binnensteden en op kantoorlocaties. ‘Laat ruimtelijke ordening leidend zijn voor het oplossen van de woningnood, en niet de woningnood voor de ruimtelijke ordening.' >>
Voor de maatschappelijke én economische waarde van stedelijke mixzones loont het als vastgoedeigenaren afspraken maken over het huisvesten van ‘impactondernemers’ in plinten van gebouwen. Dat stellen mixed-use voorzieningenstrateeg Tony Wijntuin en adviseur leefomgeving Wiebe de Ridder. >>
De gemeente Arnhem wil geen nieuwe winkels meer toevoegen aan de randen van het centrum om de hoofdwinkelstraten verder te ontwikkelen. De gemeente ziet kansen voor ‘creatieve en ambachtelijke bedrijven’ als alternatief voor het verdwijnen van de winkelfunctie. >>