De fietsenstalling Stationsplein in Utrecht biedt plek aan 12.500 fietsen en is daarmee de grootste ter wereld. De gemeente Utrecht, ProRail en de NS hebben de stalling samen gerealiseerd en beheren de stalling Stationsplein gezamenlijk. De gemeente en ProRail betalen allebei 50% van de beheer- en onderhoudskosten.

De Stationspleinstalling kost - exclusief fasering en raakvlakken en de inbouw van het fietsverwijssysteem - ruim € 30 miljoen. Hiervan heeft ProRail 60% en de gemeente Utrecht 20% betaald. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat nam de overige 20% van de kosten voor haar rekening via het Beter Benutten-programma.

Er werken ongeveer 40 medewerkers in de stalling, waarvan een deel medewerkers zijn met een afstand tot de arbeidsmarkt. Een deel van de stalling was al geruimte tijd in gebruik en wordt door reizigers met een 8 beoordeeld.

De stalling heeft na de oplevering van het eerste deel  al meerdere prijzen heeft gewonnen, o.a De Betonprijs 2017, Jury winnaar van de Architizer A+ Awards 2018 in de categorie Transport, genomineerd voor de nationale staalprijs 2018 en genomineerd voor de Dutch Design Awards 2019 in de categorie habitat. Tevens staat de stalling op de cover van het Architectuurjaarboek 2018/2019.

Feiten en cijfers:

  • 12.500 plekken

  • 1.000 OV-fietsen

  • 24/7 open

  • Start bouw: november 2014. Oplevering 1e deel (6.000 plekken): augustus 2017 en in oktober 2017: (totaal 7.500 door 1.500 plekken erbij). Oplevering en opening 2e deel (totaal 12.500 plekken door extra 5.000 plekken erbij): augustus 2019

  • De eerste 24 uur gratis stallen

  • Inchecken met je OV-chipkaart

  • Per week werden er in 2018 6.000 OV-fiets ritten vanuit de Stationspleinstalling gemaakt

  • In de NS-app kan de reiziger checken of, en hoeveel OV-fietsen beschikbaar zijn

  • Uniek: De fietsenstalling Stationsplein is de enige bewaakte stalling in Utrecht waarin je mag fietsen met een doorgaand  fietspad, zodat je aan twee kanten in en uit kunt fietsen

  • De fietsenstalling telt drie verdiepingen; de onderste en bovenste verdieping (niveau +1 en -1) zijn voor dagstallers en de begane grond (niveau 0) is voor abonnementhouders. Vanuit de fietsenstalling kun je makkelijk naar de perrons of de stationshal richting Hoog Catharijne of bus

  • Een speciale ruimte voor fietsen met licht afwijkend model, zoals kratfietsen en fietsen met breed stuur. Sterk afwijkende fietsen, zoals bakfietsen, kunnen de eerste 24 uur gratis gestald worden in de andere stalling bij Utrecht Centraal, namelijk de Sijpesteijnstalling.

  • Er is een Fiets & Servicepunt voor o.a. reparaties, onderhoud, onderdelen en accessoires

  • In de fietstalling wordt toezicht gehouden door servicemedwerkers, die in de gaten houden dat er juist gestald wordt en fietsen niet langer dan 28 dagen blijven staan

  • Het digitale verwijssysteem ‘p-route fiets’ wijst fietsers de weg naar vrije plekken.

  • Utrecht was de eerste stad waar fietsers via digitale borden (op straat, in zes fietsenstallingen én via een app) worden verwezen naar vrije ruimte. Dit systeem helpt de beheerders ook bij handhavingOntwerpteam

  • Architect: Ector Hoogstad Architecten

  • Aannemer: BAM

  • Constructeur: Royal HaskoningDHV

    Overige betrokken partijen:

  • Bouwfysica: DGMR

  • Installatie adviseur: Royal HaskoningDHV

  • Lichtadvies: ARUP

  • Bouwdirectie: BBN

  • Landschapsarchitect voor het bovengelegen plein: Buro Sant en Co

    Bouwfeiten:

  • Bruto vloeroppervlak van alleen de stalling is 21.373 m2

  • Damwanden 10.000 m2

  • Heipalen 25.000 m

  • Grondverzet 51.000 m3

  • Beton 17.500 m3

  • Wapening 2.615 ton

  • Prefab kolommen 232 stuks

  • Prefab trappen en bordessen 52 stuks

  • HSB wanden 2.227 m2

  • Metalen cassettes 4.389 m2

  • Houten latten tegen wand 4.035 m2

  • Dekvloeren 16.000 m2

  • Kunststof vloerafwerking 16.000 m2

  • 3 glazen huisjes met trapportalen