station utrecht
Foto: Johan Bakker

Bouwen boven het spoor moet modernisering stationsgebieden bekostigen

ProRail, NS, het Rijksvastgoedbedrijf en de gemeente Utrecht gaan onderzoeken of er woningen, hotels en kantoren boven het spoor bij Utrecht Centraal kunnen worden gebouwd. Bouwen boven het spoor en dichter bij stations biedt grote kansen voor de toekomst. Daarbij moet wel rekening worden gehouden met de leefbaarheid van de toekomstige omwonenden.

De betrokken organisaties tekenden daartoe woensdag een overeenkomst, melden zij in een persbericht. 

Ook in Amsterdam, bij Den Haag Centraal en in Rotterdam zijn ideeën om te bouwen boven het spoor en dichter op stations. Het geld dat NS, ProRail en gemeenten met de kantoren en hotels verdienen, willen partijen aanwenden om stations en stationsgebieden te moderniseren.

Grond

Alleen al bij Utrecht Centraal is boven de sporen ruim vijftien voetbalvelden aan ruimte voor ontwikkeling. Bijkomend voordeel is dat door zo dicht op stations te bouwen er geen nieuwe infrastructuur nodig is voor de bereikbaarheid van woningen en kantoren.

John Voppen, Chief Operational Officer van ProRail: 'We moeten tot helder afspraken komen om te zorgen dat toekomstige omwonenden van het spoor minimale hinder hebben van treinverkeer. Denk aan wettelijke maatregelen tegen treintrillinghinder zoals geveerde funderingspalen en  bouwafspraken over de positie van de bebouwing ten opzichte van het spoor.'

De app van Stadszaken is sinds deze week gratis te downloaden via de Google Play Store en de App Store van Apple. Met de app heeft u nieuws, opiniestukken en achtergrondverhalen over de fysieke inrichting van Nederland in een vloek en een zucht op het scherm van uw smartphone of tablet. Hoofdredacteur Marcel Bayer noemt de app een must-have voor de RO-professional en de liefhebbers van stedelijke en ruimtelijke trends.
Dit bericht delen via:

Gerelateerde artikelen