Het deelfietsconvenant Open Bike moet het gebruik van de deelfietsen voor de consument gemakkelijker maken. Ook hopen de steden en aanbieders samen iets te kunnen doen tegen de chaos door lukraak achtergelaten deelfietsen en overvolle stallingen.

Overlast

De opkomst van deelfietsen in Nederland gaat tot nu toe niet zonder slag of stoot. Grote steden waren aanvankelijk enthousiast, omdat deelsystemen het aantal fietsen zou verminderen. Maar in de praktijk bleek dat het aantal juist toenam. Reden voor de gemeente Amsterdam om in het najaar van 2017 een ban op de deelfietsen af te kondigen. Verkeerswethouder Pieter Litjens kondigde later aan nieuwe, meer gereguleerde proefprojecten met deelfietsen te zullen toestaan. Met het convenant krijgen de deelfietsen ook in de hoofdstad een nieuwe kans.

De deelnemende partijen zetten dinsdag hun handtekening onder het convenant in het stadhuis van Den Haag en in het bijzijn van staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat. De app moet in mei 2019 gelanceerd worden.