MediaMarkt is vaak de goedkoopste, maar de consument lijkt de service van andere aanbieders te verkiezen boven een lage prijs. In Nederland alleen al heeft het bedrijf 49 filialen, die veel meters winkeloppervlakte omvatten. Het van oorsprong Duitse bedrijf heeft daardoor te maken met hoge huurkosten en moet veel vooraard aanhouden.

Moederbedrijf Ceconomy heeft met twee winstwaarschuwingen in korte tijd een moeilijk jaar, schrijft het FD. Het bedrijf had te veel kortingen vergeven tijdens de uit Amerika overgewaaide 'Black Friday' vlak voor Kertsmis. Bovendien staat de boerskeurs onder druk. Waar in januari een aandeel nog €13 kostte, schommelt de koers inmiddels rond €4,80. Retailexpert Cor Molenaar zegt in het FD dat het beeld dat de gemiddelde consument van MediaMarkt heeft is dat het goedkoop is, maar de service beperkt. 'Maar op prijs ga je de oorlog niet winnen'.

Online prijsvechten

MediaMarkt is in de eerste plaats bekend als fysieke winkelformule. De strijd om de elektronicaconsument wordt echter momenteel niet in de fysieke winkel uitgevochten, maar vooral online. En die onlineverkoop van consumentenelektronica groeit nog steeds, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK. In het tweede kwartaal van 2017 was het marktaandeel nog 31%, in het tweede kwartaal van dit jaar was dat 32%. Ook het segment huishoudelijke elektronica zag lichte groei: van 25 naar 26%.

Retailers die online geboren zijn, zoals Bol.com en Coolblue, hebben wat dat betreft een streepje voor. Zij hoeven de overstap van fysiek naar online niet meer te maken en profiteren daarom het meest van die groei. Zij spannen de kroon op de elektronicamarkt. 'Die winkels zijn online geboren, hun focus is helder', zegt retailexpert Frank Quix in het FD.

Workshops voor klantenbinding

Voorafgaand aan de beursgang van moederbedrijf Ceconomy in 2017 waren er in Nederland al berichten over reorganisatie. Er zou gesneden moeten worden in het winkeloppervlak. Topman Pieter Haas was hier al volop mee bezig, schrijft het FD. Een koersverandering van het enorme bedrijf is alleen makkelijker gezegd dan gedaan, en het ontbrak Haas uiteindelijk aan tijd.

Een woordvoerder van Mediamarkt Nederland laat aan het FD weten zich niet te kunnen vinden in het sombere beeld dat wordt geschetst. 'Vorig jaar is de voltallige Nederlandse directie vervangen. En die zit zeker niet stil. Zo doen we bijvoorbeeld aan klantenbinding met speciale workshops in onze winkels. Bovendien zien we juist in Nederland het aantal bezoekers en de omzet al jaren stijgen'.