Het aantal toeristen in Amsterdam zal in 2030 tot bijna 32 miljoen zijn toegenomen, zo maakt het NBTC, het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen, gisteren bekend. Een ludieke selfie met de bekende 'I amsterdam'-letters op het Museumplein zit er waarschijnlijk voor die toeristen niet meer in.

Gisteren stemde de coalitie in Amsterdam in met het voorstel van GroenLinks om de letters te verwijderen. De partij wil stoppen met de citymarketingactiviteiten onder de vlag van I Amsteram. Het is een van de besluiten tegen de 'verpretparkisering' van de hoofdstad. 

Uitvaart

De discussie rond de marketingletters is niet nieuw. Het Parool schrijft dat in 2015 er al eens een uitvaart georganiseerd voor de 'I amsterdam'-letters op het Museumplein. De stad had de marketing niet meer nodig, vond een groepje activisten, die bloemen legden en kaarsjes brandden bij de drie meter hoge letters. Nu, bijna vijftien jaar na de start van de campagne, neemt ook de linkse coalitie in het stadhuis afscheid van de slogan. 

Het idee om de letters in 2004 te plaatsen was afkomstig van Frits Huffnagel, destijds wethouder van Economische Zaken. Hij noemt het besluit om de letters te verwijderen symboolpolitiek en vindt het een slecht plan. 'Omwonenden zijn er blij mee, want op die plek voor het Rijksmuseum lopen al die toeristen niet zo in de weg. Als ze zich in de omgeving verspreiden, wordt de overlast veel groter. En het is een illusie om te denken dat er door het schrappen van 'I amsterdam' minder toeristen naar de stad zullen komen', zegt hij in Het Parool. 

GroenLinks fractievoorzitter Femke Roosma erkent dat dit geen maatregel is die de groei van het toerisme zal indammen. 'Daarvoor nemen we, ook in deze begroting, andere maatregelen zoals de Wallen- aanpak die burgemeester Halsema heeft aangekondigd. Dit voorstel gaat om de ziel van Amsterdam', schrijft Het Parool.