Het wordt steeds drukker op het Nederlandse spoor. Treinen rijden steeds meer en sneller om de verwachte groei van het aantal treinreizigers in de toekomst aan te kunnen. ProRail verwacht dat er in 2019 meer dan 2,2 miljoen reizigerstreinen zullen rijden. Samen rijden zij naar meer dan 165 miljoen treinkilometers, een record. In 2004 reden de Nederlandse treinen ‘slechts’ 129 miljoen kilometer.
Innovaties
Om de vele treinen toch te faciliteren, is volgens ProRail een innovatieslag nodig. Zo moet ruimte worden gecreëerd op de bestaande spoorkilometers. Een voorbeeld van een dergelijke innovatie is Time Table Redesign. Hierbij worden treinen dynamischer ingepland en kunnen treinen vaker ‘adhoc’ rijden. Dat is vooral handig voor goederenvervoer, want die ritten zijn onvoorspelbaarder. 96 procent van de geplande goederentreinen rijdt op een andere tijd of plek dan vooraf gedacht.
Een andere innovatie is plannen in eenheden van tienden van minuten. Nu nog werkt ProRail met hele minuten, maar door te plannen in eenheden van 6 seconden kan het spoor optimaal worden benut. De ‘gewone’ treinreiziger zal hier overigens niets van merken, de innovatie wordt doorgevoerd in ProRails interne dienstregeling.
Meer opstelplaatsen
Naast efficiënte spoorgebruik, streeft ProRail ook naar meer opstelplaatsen. Dit zijn parkeer- en onderhoudsplaatsen voor treinen die niet worden gebruikt. Volgens de spoorbeheerder is er nu al een tekort aan opstelcapaciteit op verschillende locaties in Nederland. Om de opstelcapaciteit zo efficiënt mogelijk te gebruiken, wil ProRail het opstellen van een trein als dienst aanbieden. Hierdoor houdt ProRail beter zicht op de capaciteitsverdeling van de opstelplekken.