Het aantal incidenten, vooral het aantal bijna-aanrijdingen, is daar afgenomen. Ook zou de gele overweg het veiligheidsgevoel versterken.

De kleur is inmiddels weer verwijderd, omdat de proef in Baarn na twee weken was afgelopen. Een woordvoerder van de spoorbeheerder kan nog niet zeggen hoelang de nieuwe testen gaan duren. De duur is volgens hem afhankelijk van het type overweg.

Hoeveel overwegen nu geel zullen worden, is nog niet bekend. ProRail onderzoekt momenteel welke spoorwegovergangen het geschiktst zijn voor de proef. Ook wordt nog gekeken op welke termijn de aanpassingen gedaan moeten worden. Het doel is om "zo snel mogelijk" de proef uit te breiden.

Dialoog met bewoners

'Het mooie aan deze oplossing is dat wij dit zelf kunnen doen', zegt de woordvoerder over het kleuren van overwegen. Doordat de stukken weg van ProRail zijn, is de spoorbeheerder niet afhankelijk van andere partijen als omwonenden, gemeenten en wegbeheerders.

'Dat zijn we bijvoorbeeld bij het verwijderen van overwegen wel. Daardoor duurt het daarbij zo lang voordat we iets bereiken', zegt de woordvoerder. 'Maar het is niet zo dat wij ons van niemand iets aantrekken. We zullen omwonenden goed uitleggen dat het in het belang is van de veiligheid.' ProRail gaat in gesprek met omwonenden die er last van hebben.

Toekomst zonder overwegen

ProRail streeft naar een toekomst zonder overwegen. 'Hoe meer de trein en andere weggebruikers van elkaar gescheiden worden, hoe veiliger en beter dit is voor de doorstroming van het trein- en wegverkeer', aldus de spoorbeheerder.

De onbewaakte overwegen moeten over drie jaar goeddeels zijn verdwenen. Voor de bewaakte spoorwegovergangen gaat dat langer duren, omdat het terugdringen van deze overegen geen gemakkelijke opgave is. "Dat is vooral een kwestie van lange adem."

Onderzoeksraad voor Veiligheid

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) publiceerde vorige week een rapport waarin staat dat onbewaakte overwegen 'ontoelaatbaar' zijn, gezien de hoge snelheden van treinen. Ook neemt de kans op ongevallen toe doordat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van het spoor en doordat het autoverkeer toeneemt.

De conclusie van de OVV was dat de overheid te weinig doet om het aantal ongelukken op spoorwegovergangen terug te dringen. De onderzoeksraad vindt dat binnen tien jaar het aantal ongevallen op overwegen gehalveerd moet zijn en dat het uiteindelijke doel van de overheid zou moeten zijn dat er helemaal geen ongelukken meer op overwegen gebeuren.

Overgangswegen en blauw licht

Eerder ontwikkelde ProRail al actief beleid om het aantal zelfdodingen bij overwegen tegen te gaan.  Er worden proeven gestart met cameratoezicht op afstand en directe opvolging door incidentbestrijders of beveiligingsdiensten en het toepassen van blauw licht. Deze en andere preventieve maatregelen op het spoor om zelfdoding te ontmoedigen hebben ertoe geleid dat op risicolocaties het aantal zelfdodingen met dertig tot veertig procent is afgenomen.