Het Haags Retailpunt zet zich in om winkelgebieden in de stad te versterken, hen uit te dagen en in staat te stellen om verder te professionaliseren. ‘Aan de ene kant door grote ketens naar de stad te lokken met een aantrekkelijk winkelklimaat, maar we onderscheiden ons juist via de local heroes. Die local heroes moeten we koesteren en helpen om hun business te versterken’, zegt Bunnik. ‘Storey, een samenstelling van store en story, verbindt de kleinere lokale ondernemers met andere kleinere en grotere ondernemers. Het sluit daardoor naadloos aan bij onze doelstelling voor retailinnovatie em is onderdeel van de Living Labs van de Retailagenda.’
Storey als middel tegen de tredmolen
Lokale ondernemers hebben de afgelopen maanden een dag meegedraaid met andere ondernemers om van elkaar te leren. ‘Wij merken dat retailondernemers al heel snel in een tredmolen terechtkomen en dagelijks bezig zijn met hun eigen winkel, maar allemaal lopen ze tegen dezelfde problematiek en uitdagingen aan. Ze moeten financiële zaken op orde hebben, verkooptechnieken bijschaven, marketingplannen schrijven etc. Iedere ondernemer vindt daarmee feitelijk zijn eigen wiel uit’, zegt Bunnik.
Lees hier meer over het retaildossier op Stadszaken.nl.
‘Vanuit die gedachte zijn we gestart met Storey. We hebben een ronde gemaakt langs ondernemers en gevraagd waar ze stage zouden willen lopen. In deze eerste ronde zijn we met vier ondernemers aan de slag gegaan. Vanuit verschillende retaildisciplines hebben we voorbeelden willen pakken die het herkenbaar maken voor veel Haagse ondernemers.'
Stageperiodes Haagse ondernemers
Zo is de eigenaar van koffie-chocoladecafé Hop & Stork stage gaan lopen bij het Indigo Hotel om te leren over hospitality vanuit de hotelbranche. 'Dat levert interessante inzichten op en ook de constatering dat ondernemers heel graag lokaal met elkaar willen samenwerken', stelt Bunnik. ‘Als je elkaar kent, kun je met elkaar zaken doen. Daar begint het’, zegt Anil Soekhoe, eigenaar van Hop & Stork.
Ook Marian van Exel, eigenaresse van Boots by M, liep stage, maar zij koos niet voor collega’s in Den Haag, maar trok naar Amsterdam waar Jochem Grund, eigenaar van het befaamde schoenenlabel Mascolori, vier maanden geleden zijn vestiging opende. Samen deelden ze waardevolle ervaringen uit op het gebied van marketing, samenwerking en het openen van een tweede vestiging.
Bekijk hier alle videos van de verschillende Storeys.
Belangrijkste les Storey
‘De belangrijkste les is toch wel dat het lokale netwerk zo belangrijk is voor de Haagse ondernemers. Ze willen heel graag van elkaar leren, maar zijn erg druk bezig met hun eigen business.’ Bunnik ziet de cross-overs tussen verschillende retailsectoren als een belangrijk winstpunt en haar organisatie wil dan ook zeker door met deze vorm van matchmaking.
‘Het is een vorm van retailinnovatie, een nieuwe vorm van samenwerking, en we zien dat er overal iets ontstaat. Het is een project waar we de komende periode op in willen zetten, maar dit vereist wel inzet. Van tevoren moeten we goed nadenken wat interessante matches kunnen zijn, dat is essentieel voor het succes van het project.’
Living Labs Retailagenda
Den Haag is een van de acht Living Labs van de Retailagenda. In een Living Lab wordt volop geëxperimenteerd met innovaties in winkels, winkelgebieden en online. Verder draait het om het vergroten van kennis en vaardigheden onder retailers, werknemers en specialisten klaar te stomen voor de veranderingen die op de sector afkomen. Niet alleen op technologisch vlak, maar ook op andere themagebieden die de retailsector aantrekkelijk maakt voor consumenten, nu en in de toekomst.
De kennis die hier al doende wordt opgedaan kan weer landelijk worden toegepast. De andere Living Lab-gemeenten zijn Eindhoven, Roermond, Beverwijk, Roosendaal, Meppel, Zoetermeer en Hilversum. In elke gemeenten staan weer andere thema’s centraal.
Ook interessant voor u: Onbegrip bij retailexperts over conceptfetish Markthal-ondernemers