Stadszaken sprak met Manfred van der Voort, initiator van Connected i-Bike en founder van ICR3ATE | Digital Makers Lab, het bedrijf achter de communicerende fiets die getest zal worden in Ede. Andere gemeenten kunnen zich ook aanmelden. Van der Voort is deze week geselecteerd om de Connected i-Bike te pitchen op de Dutch Future City Conference. Wij stelden hem drie vragen.
Een communicerende fiets waardoor de stoplichten op groen springen. Hoe werkt dat?
‘Verkeersregelinstallaties (VRI) stellen auto’s nu nog voorop. Dit moet anders vinden wij. Geef met slimme VRI’s fietsers voorrang in plaats van auto’s, al helemaal als het regent. Door een groene golf voor fietsers te creëren, hopen we mensen te stimuleren de fiets te pakken in plaats van de auto. Hiermee willen we de bereikbaarheid van binnensteden verbeteren en de uitstoot van fijnstof verminderen. In juli starten we een pilot in samenwerking met de gemeente Ede in de binnenstad van Ede.’
Hoe werkt de Connected i-Bike precies?
‘Connected i-Bikes krijgen een custom device met sensoren en GPS voor locatiebepaling. Hiermee kunnen zij een aanvraag doen voor groen licht. Het systeem is zelflerend en kan in theorie een gepersonaliseerde groene golf teweegbrengen. Dit machine learningsysteem is uniek. We hebben er bewust voor gekozen om geen gebruik te maken van een app. We willen fietsers niet stimuleren hun smartphone te gebruiken terwijl zij deelnemen aan het verkeer. De sensoren hebben ook de potentie om gebruikt te worden om kuilen in de weg te detecteren.’
U bent geselecteerd om uw idee te komen pitchen op Dutch Future City Conference op 19 september in de Jaarbeurs. Wie hoopt u daar te ontmoeten?
‘We zijn heel blij dat we de toepassing kunnen testen en Ede, maar zouden de Connected i-Bike ook graag onder de aandacht brengen bij andere gemeenten. Daarnaast willen we graag in contact komen met gemeenten die vergelijkbare oplossingen toepassen zodat we van elkaars afwegingen kunnen leren. We zouden ook graag mensen bereiken die zich in de verkeersregelinstallatie-wereld begeven, zodat we ze duidelijk kunnen maken dat niet auto’s, maar fietsers centraal moeten staan als het op VRI’s aankomt.’