Lallende toeristen in Amsterdamse openbare ruimte worden beboet
Foto: Amsterdam Marketing

Lallende toeristen in Amsterdamse openbare ruimte worden beboet

Amsterdam heeft een nieuwe campagne opgezet tegen de overlast van toerisme: 'Enjoy en Respect'. Met de campagne wordt duidelijk gemaakt dat vrijheid ook in Amsterdam grenzen kent. Zo wordt er duidelijk gemaakt dat geluidsoverlast en wildplassen niet worden getolereerd. 

De campagne richt zich voornamelijk op mannelijke Britse en Nederlandse toeristen tussen de 18 en 34, die naar Amsterdam komen voor vermaak zoals kroegentochten en vrijgezellenfeesten. Frans van der Avert, directeur van Amsterdam Marketing, stelt dat deze groep voor veel overlast zorgt en verder weinig toevoegt aan de stad: ‘ze hebben een negatief effect op de leefbaarheid van de stad.’

Boete voor toeristen gemeente Amsterdam

Het blijkt dat deze groepen het beste te bereiken zijn door een boete te koppelen aan ongewenst gedrag: 'Dat iets niet mag, zegt ze niet zoveel, de mededeling dat je 140 euro moet betalen als je loopt te lallen, doet dat wel’, aldus Nico Mulder, strateeg bij Amsterdam Marketing.

Amsterdam staat bekend als een open en tolerante stad, maar toeristen nemen dit vaak iets te letterlijk ter harte. Amsterdam wil haar tolerante boodschap blijven uitdragen, maar wil toeristen er op attenderen om met respect met elkaar om te gaan. De vrije keuze blijft, maar de keuze voor overlast gaat geld kosten, is de boodschap.

Campagne Amsterdamse openbare ruimte

De Nederlands en Engelstalige campagne zal worden ingezet van donderdagavond tot zondagavond op de Wallen, Rembrandtplein en het Leidseplein. Ook zal de campagne op verschillende websites worden getoond wanneer er wordt gezocht op zoektermen als 'kroegentocht in Amsterdam'.

Lees ook: Twitterend Amsterdam buigt zich over toerismeprobleem

De app van Stadszaken is sinds deze week gratis te downloaden via de Google Play Store en de App Store van Apple. Met de app heeft u nieuws, opiniestukken en achtergrondverhalen over de fysieke inrichting van Nederland in een vloek en een zucht op het scherm van uw smartphone of tablet. Hoofdredacteur Marcel Bayer noemt de app een must-have voor de RO-professional en de liefhebbers van stedelijke en ruimtelijke trends.
Dit bericht delen via:

Gerelateerde artikelen