De winkel betreft een duurdere afhaalversie van de grote supermarkt, die we al een aantal jaar kennen van concurrent Albert Heijn, de AH To Go. Hiermee speelt ook Jumbo in op een groeiende behoefte; die van de consument die best wat meer wil betalen voor gemak, of met andere woorden: tijdsbesparing. Deze consumenten zijn vooral tweeverdienende stellen, woonachtig in de stad. Zij hebben geen tijd of zin om veel energie in het koken te investeren. Dit zegt Hoogleraar Retail Marketing Laurens Sloot.
Logische plaatsen voor deze ‘gemakswinkels’ om snel eten af te halen zijn stations en binnensteden. Dit zijn drukke plekken, die mensen op weg naar huis vanuit werk passeren. Ook de markt voor maaltijdbezorging en afhalen groeit al een tijd gestaag en daar zit voornamelijk dezelfde groep van drukke tweeverdieners achter.
Andere insteek dan AH To Go
Jumbo kiest voor zijn concurrentie met AH To Go wel voor een iets andere insteek. 'Ik zie dat Jumbo City meer gericht is op direct consumeren en verse producten', zegt Sloot. Begin 2016 nam Jumbo restaurantketen La Place over van het failliete moederbedrijf Vroom en Dreesmann. Hiermee kreeg Jumbo een grote expertise op het gebied van verse afhaalproducten in huis. AH To Go is meer gericht op de snelle, kleine boodschap.
Het wordt volgens Sloot nog een uitdaging voor Jumbo om geschikte locaties te bemachtigen: 'Kan de keten voldoende winkels verkrijgen om het concept verder uit te rollen? Stationslocaties zijn al jaren populair voor retail doeleinden en veelal al ingevuld. Directielid Colette Cloosterman-Van Eerd zegt dat het Jumbo City concept voor uitbreiding afhankelijk is van locaties die vrijkomen op NS-stations. Overigens kijkt Jumbo ook naar plekken buiten stations, in de binnensteden.
Volgens Sloot zijn Jumbo en AH niet de enige spelers in deze markt en zal het concept ‘gemakswinkel’ de komende jaren steeds meer in het straatbeeld te zien zijn.