‘Rond kleinere stations zijn 100.000 woningen snel en duurzaam in te passen’, kopte Stadszaken afgelopen oktober. Aanleiding was een ruimtelijke inventarisatie van KuiperCompagnons van het ontwikkelpotentieel rond 60 kleine- en middelgrote stations, rekening houdend met lokale kenmerken.
Live stream
Tijdens de live stream ‘Ontwikkelpotentie rond kleine- en middelgrote stations: van theorie naar praktijk’ op dinsdag 18 maart beantwoorden experts, praktijkdeskundigen en betrokkenen de vraag hoe je het ontwikkelpotentieel rond stations in kleine- en middelgrote gemeenten optimaliseert/verzilvert, zoals bij stations Heerhugowaard, Bilthoven, Goes, Zevenbergen en het toekomstige station RijswijkBuiten of tientallen vergelijkbare kleine- en middelgrote stations.
Schrijf je gelijk in
(scroll voor het programma en aanmeldinformatie gelijk door naar beneden)
Je leert:
• Hoe ontwikkelen rond ‘kleinstedelijke’ en ‘dorpelijke’ stationsomgevingen specifieke kansen, maar ook beperkingen met zich meebrengt;
• Hoe je rekening houdt met directe omgevingskenmerken, zoals de FSI;
• Hoe je in samenwerking met eigenaren in het gebied tot een optimaal programma komt;
• Wat het belang én de voorwaardenstellende rol is van de ‘spoorse partijen’ en medeoverheden;
• Hoe je met R.O.- en grondinstrumentarium, en financieel, stuurt op het gewenste stedenbouwkundige programma.
ACHTERGROND
Opstapcapaciteit
Veel van bovengenoemde en andere gemeenten hebben ondanks hun beperkte grootte toch een station dat vaak suboptimaal wordt gebruikt. Het rendement op een daar te realiseren programma, afgezet tegen de investering, is hoog in vergelijking met bouwen rond grotere stations, dat complexer, kostbaarder en tijdrovender is, aldus Remko Slavenburg, strategisch stedenbouwkundig ontwerper bij het Rotterdamse advies- en ontwerpbureau.
Draagvlak voorzieningen
Bouwen rond kleinere stations voorziet bovendien in extra draagvlak voor voorzieningen die in veel gemeenten onder druk staan. Het is bovendien een duurzaam alternatief voor/aanvulling op het in het Regeerprogramma omarmde ‘straatje erbij’, omdat toekomstige bewoners met de trein kunnen.
Wonen én werken
Dat geldt ook voor toekomstige werknemers, want ook bedrijven vestigen zich graag op stationslocaties waardoor levendige gebieden kunnen ontstaan met zowel een ingaande- als uitgaande pendelstroom. De economie van kleinere gemeenten/steden krijgt zo een impuls die wenselijk is in het kader van spreidingsbeleid.
PROGRAMMA
11.00 uur
Welkom en introductie sprekers
Jan Jager (hoofdredacteur Stadszaken)
Remko Slavenburg (strategisch stedenbouwkundig ontwerper, KuiperCompagnons)
11.05 uur
Ontwikkelpotentieel rond 60 kleine- en middelgrote stations (korte pitch)
Remko Slavenburg (KuiperCompagnons)
11.10 uur
Casus 1:
Zevenbergen – groeiverwachting kanaliseren rond het station
Danny Dingemans (wethouder economie, ruimte en wonen, Gemeente Moerdijk)
(tijd voor reflectie, publiek kan vragen stellen via de chat)
11.25
Casus 2:
Heerhugowaard – duurzame verstedelijking rond het station
Patrick Rentinck (gebiedsontwikkelaar OV-knooppunt Dijk en Waard, gemeente Dijk en Waard)
(tijd voor reflectie, publiek kan vragen stellen via de chat)
11.40 uur
Kansen en uitdagingen bij ontwikkeling rond kleine- en middelgrote stations
Marianne Loof, Spoorbouwmeester toegezegd
11.50 uur
Reactie & dialoog
.Patrick Rentinck (gebiedsontwikkelaar Gemeente Dijk en Waard
.Marianne Loof, Spoorbouwmeester
.Remko Slavenburg, KuiperCompagnons
.Vertegenwoordiger ministerie van VRO (uitgenodigd)
O.l.v. Jan Jager, Stadszaken
12.15 uur
Einde
FACTS & FIGURES
Wat: Live stream ‘Ontwikkelpotentieel rond kleine- en middelgrote stations: van theorie naar praktijk’;
Wanneer: dinsdag 18 maart 2025. 11.00 uur – 12.15 uur;
Voor wie: gemeenten, gebiedsontwikkelaars en iedereen die geïnteresseerd is in het optimaliseren en verzilveren van het ontwikkelpotentieel rond kleinere en middelgrote stations;
Waar: het is een live stream (online uitzending)
Kosten: geen;
Aanmelden: https://kennislab.typeform.com/to/obVFkiAn